יום שני, 23 בינואר 2012

ששת כובעי החשיבה



ששת כובע החשיבה, אדוארד דה בונו



קבלת החלטות היא אחת הפעולות שמקשות לי את החיים, מחייבת לסגור דלת אחת ולפתוח את השנייה, לעולם אין לדעת מהי הבחירה הנכונה ומה הופסד בגינה. ומדוע אני משתפת אתכם בכל זאת?
השבוע קיבלתי חבילה ענקית של חומרי גלם  - קש מסוגים שונים, נייר, ראטן ועוד – שהזמנתי מאנגליה עבור כובעי הקיץ עליהם התחלתי לעבוד. כל כך הרבה חומרי גלם אותם אני חוקרת ולומדת בימים אלו, לכל חומר תכונות ואופי משלו – מידת אלסטיות, יכולת קבלת צורה, גימור....כל כך הרבה ללמוד ולהכיר בזמן קצר ומוגבל.

אז כשהידיים עובדות הראש פנוי לשוטט בין מחשבות – וכך הגעתי לששת כובעי החשיבה של אדוארד דה בונו, שיטת מחשבה שמשפרת ומקלה על קבלת החלטות. השיטה מבוצעת בדרך כלל בקבוצות דיון בהן מבצעים משחק תפקידים וכל אחד חובש כובע שונה ומייצג את תפיסתו ברוח אותו כובע. מניסיון זה יכול לעבוד גם באופן אישי.

אז איך זה עובד?


כל כובע מייצג דרכי חשיבה שונות:
כובע לבן - עובדות, נתונים ומידע. חשיבה נייטרלית, משמעת והכוונה. חשיבה נייטרלית ואובייקטיבית בהצגת המידע לקבלת החלטה שקולה.
כובע אדום - רגשות, תחושות ואינטואיציה. מאפשר הכנסת רגשות מגוונים – שנאה,פחד, שמחה. שימוש בתחושות ובאינטואיציה ובחוש שישי לקבלת החלטות.
כובע שחור - שיפוט שלילי, חשיבה בקורתית. הערכה שלילית לנושא בדיון.
כובע צהוב - גישה חיובית ואופטימית, הזדמנויות. חשיבה חיובית קונסטרוקטיבית. נסיון להראות החיוב. חיפוש היתרונות. חיפוש הבסיס הלוגי לרעיון. חיפוש הזדמנויות.
כובע ירוק - יצירתיות וצמיחה חשיבה יצירתית, חיפוש חלופות. נסיון להתקדם אל מעבר לידע הקיים
כובע כחול - רוגע ושליטה. לחשוב על החשיבה. חובש הכובע הכחול מארגן את תהליך החשיבה, מגדיר את הנושא, מנסח את השאלות. אוכף המשמעת ואחראי לסיכום הדברים. 


תגובה 1:

  1. נשמע מעניין העניין של 6 הכובעים. מעניין לאן זה ייקח אותך
    כובע שמביע חשיבה...מחכה לגלות

    השבמחק